Tilikan hati untuk semua.

0 comments

Assalamualaikum pembuka bicara, ke hadapan pembaca tak kira siapa sahaja.

Tilikan hati, bukan menilik apa perkara yang akan berlaku tetapi lebih kepada mengukur kembali kedudukan hati ini.

tilik hati?
Kadang-kadang..hati sering terusik "Ya Allah..sayangnya aku kepadaMu Ya Allah." Kadang-kadang..hati sering membisik "Ya Allah..rindunya aku kepadaMu Ya Allah," dan seringkali hati mengatakan "Ya Allah..cintaku hanya padaMu Ya Allah,"

Tapi ingin saya bertanya...pernahkah kita berkata.."Ya Allah..sukarnya hidup ini,", "Ya Allah..cukupkah cintaku ini padaMu ya Allah,", "Ya Allah..beratnya ujianMu Ya Allah."

Keluhan demi keluhan kita luahkan. Rintihan demi rintihan kita titipkan kepadaNya. Alhamdulillah itu semua satu tujuan yang baik ke arah pengabdian kita terhadap Allah. Namun bila difikirkan balik, layakkah kita mengeluh andai Allah sendiri yang berjanji,


"Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupan."
-Al-Baqarah: 286

Layakkah kita merintih, andai ujian itu hanyalah satu lagi tingkat untuk meninggikan lagi keyakinan kita terhadap ilahi? Sepertimana yang dijanjikan oleh Allah, bahawa orang beriman, tidak layak mengaku beriman andai diri tidak pernah diuji olehNya.

Aku malu, aku segan padaMu ya Allah andai aku mengeluh padamu ya Allah.

Aku mengeluh perutku lapar, sedangkan kekasihMu Ya Allah, Muhammad bin Abdullah rela mengikat batu di perutnya untuk menahan lapar sewaktu dipulau kaum Quraisy.

Aku mengeluh tidur di atas tilam yang keras sedangkan kekasihMu hanya beralaskan pelepah tamar.

Aku mengeluh duit biasiswaku lambat masuk, sedangkan kekasihMu bersedih melihat si miskin di tepi jalan sedangkan dia tidak dapat memberi apa-apa kepadanya.

Aku mengeluh orang tua yang di jalanan hanya merosakkan pandangan, sedangkan kekasihMu amat mengasihi mereka.

Aku begitu kerdil jika dibandingkan aku dengannya...

Kemudian aku berbangga, aku sudah mendapat banyak ilmu, sedangkan di sekelilingku masih jahil berbandingku.

Aku memandang rendah hambaMu yang jahil sedangkan mereka berbuat sesuatu tanpa ilmu yang harus mereka tahu….tanpa aku cuba membantu.

Aku memandang jelek hambaMu yang lalai dibuai dunia sedangkan mereka lebih hebat diuji daripadaku…

Lemahnya aku di sisi mereka, kerana aku ingat apa yang aku ada sudah cukup tapi hakikatnya aku tidak pernah diuji olehMu...

Layakkah aku mengatakan aku cinta padaMu ya Allah. Kuatkanlah aku andai aku diuji olehMu kelak. Kau jadikanlah iman di hatiku tetap sewaktu itu.


Bersyukurku berada di dalam keluarga yang mementingkan pengajaran agama, bersyukurku kerana dikurniakan sahabat yang sedia membantu, bersyukurku kerana mengenali guru-guru yang sedia berkorban, bersyukurku kerana Allah mengurniakan aku pelbagai peluang.

Biarpun aku sedih sebab merasakan Dia belum mengujiku.

Tapi, kesedihan itu dipudarkan dengan keyakinan terhadapNya.

"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan sama ada mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."
-Al-Imran: 191

Buat pembaca sekalian. Kadangkala kita berasa bangga atas apa yang kita ada, tapi kita selalu lupa yang apa yang kita ada itu adalah atas izinNya. Tanpa izinNya, takkan mengalir air di sungai, takkan turun hujan dari langit. Tiada kudrat kita terhadap apa yang diizinNya. Kita kadang-kadang menyalahkan apa yang telah ditentukanNya sedangkan Dia sendiri lebih mengetahui daripada apa yang kita ketahui. Carilah agama semata-mata mencari keredhaanNya. Jangan sampai agama yang dicari itu membuatkan kita ujub, bongkak, sukar menerima pendapat. Itu adalah ilmu yang menjauhkan kita daripadaNya. Sedangkan imam Syafie sendiri berkata, "Semakin banyak yang aku belajar, semakin banyak yang aku tidak tahu." Itulah disiplin dalam hidup ini. Kadang-kadang kita ingin mengikut sunnah rasulullah, tapi kita lupa, yang baginda benci akan umatnya yang membenci muslimin yang lain.

Akhir kata, suka saya berkongsi sepotong ayat al-quran, semoga dengan ini mampu membantu diri sentiasa dekat kepadaNya.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman."
-Yunus: 57

Wallahualam…


Post a Comment