TAK PERLU BERCITA-CITA SAMPAI KE BULAN

0 comments
Lemahnya langkah hari ini,
Kuatkanlah dengan nasihat-nasihat hari semalam.
Kuatnya hari ini,
Lantaran gigihnya bangkit selepas terjelepok hari semalam.

 “Tak ada seorang pun dapat menjawab soalan mudah saya hari ni.” Tersedar aku daripada lamunan yang panjang.
“Kenapa, sir? Soalan senang yang mana satu sir maksudkan?”
Hakikatnya, aku tidak faham dengan penyataan sir.
Sepanjang aku menjadi partner sir untuk mock interview hari ni, sememangnya rata-rata soalan yang diajukan nampak mudah tapi susah untuk dijawab buat orang yang di interview.

Tak percaya? Kalau disoal siapa nama awak, tapi debaran di dada lagi tinggi kadar kelajuannya daripada kadar kelajuan kapal terbang, silap-silap nama sendiri pun boleh tergagap-gagap untuk disebut. Itu ok lagi. Kalau lupa terus nama sendiri macam mana.


“Saya sedihlah kalau semua student saya macam ni. Tak ada lagi setakat ni saya nampak yang bercita-cita tinggi.”
“Ishhhh.. sir biar betul? Doctor, engineer, pharmacist tu tak cukup bercita-cita tinggi ke sir?”
“Hahaahaha. Muka awak dah berkerut macam nenek kebayan dah.”
“Ishhhh, sir. Yang tu juga sir perhatikan. Jelaskan lagi sir. 
Saya betul-betul tak faham.”

Dengan Sir Hamid, aku selalu rasa selesa. Setiap anak muridnya dilayan tak ubah seperti anaknya sendiri. Marahnya sir tak ubah seperti marahnya seorang ayah untuk kebaikan anaknya.
.

“Kalau setakat bercita-cita nak jadi doctor, pharmacist atau engineer, itu cita-cita biasa. 
Budak-budak tadika pun mampu bercita-cita macam tu. 
Malulah budak sekolah menengah punya cita-cita macam kanak-kanak tadika.”

“Hahhhh??? Cita-cita dari zaman kanak-kanak la yang cuba diteruskan sampai sekarang. Itu menunjukkan cita-cita yang berterusan sir.”

“Wooootttt, wooottttt… hahahaha. Sir boleh nampak kesungguhan awak meneruskan cita-cita awak untuk menjadi doctor daripada zaman tadika sampai sekarang.”
“Sirrrrrrrrr!!!!!!” Kecil hati seketika diperli sedemikian rupa.
 Tapi tidaklah sampai jadi nanah dalam hati.
“Ok. Sir serah diri untuk hukuman soal jawab sampai pengsan.”
“Hahahaha. Ok, sir yang serah diri. Saya tak paksa. 
Jangan menyesal!” ku goyang-goyangkan jari sebagai tanda amaran.

Sejak menjadi ahli alumni sekolah, aku perhatikan cara sir berinteraksi dengan kami lebih kepada sesi ayah dan anak. 

Banyak nasihat dan pengajaran kehidupan.
“Ok. Jadinya, soalan pertama apakah?”
“Soalan pertama. Mengapakah pelajar sekolah menengah tak boleh bercita-cita macam kanak-kanak tadika?”
“Untuk soalan ni, sir akan jawab dengan soalan juga. 
Kenapa awak sekarang sambung belajar di INTEC?”
“Sebab nak fly ke Russia.”
“Kenapa nak fly?”
“Supaya dapat sambung belajar dan jadi doctor.”
“Kenapa mesti di luar negara? Kenapa mesti nak jadi doctor?”
“Sebab saya nak perhatikan dunia luar. Saya tak nak terus berada di zon selesa. Saya nak kutip pengalaman hidup di sana supaya saya akan pulang sebagai seorang yang lebih berfikiran terbuka dan berdikari. Dan kenapa doctor? Sebab saya nak rawat orang-orang sakit. Kalau boleh bukan setakat sakit fizikal tetapi juga sakit rohani mereka. “
“Lagi?”
“Saya tak nak jadi doctor yang biasa-biasa tapi doctor yang luar biasa. Kalau tak luar biasa di mata manusia, biar luar biasa pada pandangan Allah.”

“ Exactly. Itulah jawapan yang sir tunggu sepanjang mock interview tadi.”
Berkerut dahiku memahami. Alamatnya, memang aku bakal jadi nenek kebayan dalam usia yang muda.

“Setiap orang dengan yakinnya beritahu cita-cita mereka untuk menjadi seorang doctor, engineer, guru dan lain-lain. Itulah yang dimaksudkan cita-cita sejak zaman kanak-kanak. Tetapi cita-cita awak untuk jadi doctor luar biasa itulah yang jadi membezakan cita-cita biasa dan cita-cita yang tinggi.”

“Maknanya?” Rasanya aku sudah hampir mengerti tapi masih memerlukan penjelasan yang lebih lanjut.

“Contohnya, untuk menjadi guru, semua orang mampu. Asalkan rajin belajar, dapat peluang masuk maktab atau universiti, kemudian pegang kapur mengajar. Tapi tak semua guru adalah guru yang benar-benar ingin pelajarannya menyerap masuk ke hati pelajarnya. Tak semua guru yang meletakkan pelajarnya sebagai keutamaanya. Semua orang boleh jadi guru, tapi tak semua boleh jadi guru yang punya cita-cita yang tinggi. Faham ke?”.Tanya sir.

“ Maksud sir, kalau dalam hal saya, semua orang boleh bercita-cita untuk menjadi doctor kalau rajin baca buku, score tinggi exam, dapat biasiswa dan sambung belajar medic. Tapi tak semua mampu jadi doctor yang bukan setakat pergi kerja, rawat pesakit, on call dan sebagainya tetapi seorang doctor yang merawat pesakitnya sambil mengingatkannya tentang sakit dan sihat itu urusan Allah, berjaga malam on call dengan harapan Allah memandang tulus murni hatinya untuk membantu. Macam tu ke sir?”

“Tepat sekali. Makanya, di sini yang penting untuk menentukan cita-cita itu biasa atau luar biasa.” Kata sir sambil jarinya menunjukkan ke arah hati.
“Tak perlu bercita-cita untuk sampai ke bulan barulah dikatakan sebagai cita-cita yang besar.
 Tapi hati dan jiwa yang besar itu menjadikan cita-cita itu besar.” Senyum sir.


Aku perbetulkan stetoskop yang tergantung di bahu. 
Kisah waktu dahulu selalu aku jadikan motivasi pada hari ini.
Berkot putih, menggenggam kemas stetoskop. 
Bukan bidang pekerjaan yang kita pilih menjadi keutamaan tetapi cita-cita kita. Senyum. Ya, cita-citaku adalah merawat pesakit-pesakit agar mereka kembali sembuh. Agar senyum yang pudar itu kembali bercahaya. Bukan setakat penyakit jasmani, tetapi penyakit rohani juga ingin kurawat sekali.

Hidup mana mungkin tanpa cita-cita,
Sedangkan burung bercita-cita untuk terbang tinggi dan sejauh mungkin,
Sedangkan kanak-kanak kecil juga pandai bercita-cita tinggi,
Cuma kitalah penentunya,
Apakah cita-cita itu akan terlaksana,
Atau terus kekal sebagai angan-angan Mat Jenin.
Pasakkanlah cita-cita kepada Allah,
Insha Allah akan didorongkan jalannya.

“Kawan-kawan, jom. Lecturer dah ajak pergi jumpa patient.”
“Jom!”
Melangkah bersama rakan-rakan ke arah satu cita-cita yang sama. Hakikatnya, ukhwah ini jugalah yang menguatkan usaha ke arah cita-cita kami. Lantaran saat merungut dan sedih, ada telinga yang sudi mendengar. Saat jatuh tersungkur, ada tangan-tangan yang menghulurkan bantuan. Sesungguhnya jiwa dan hati sahabat-sahabat ini terlalu penuh dengan kasih sayang sehingga melimpah dan terpercik padaku. Terima kasih untuk kasih sayang yang diilhamkan dari Tuhan.


Langkah harus diteruskan ke hadapan tetapi ada waktu tidak mustahil untuk tetap memandang ke belakang agar tidak tercicir hikmah-hikmah kehidupan.



P/S: Salah dan silap mohon dimaafi. Apa yang terkurang mohon diteguri. 


Post a Comment